Billigere biler får CO2-udslip til at stige marginalt
Der vil blive solgt større biler. Men samlet bilsalg vil være uændret, vurderer regeringen om nye afgifter.
Det vurderer regeringen i det lovforslag, der blev fremsat tirsdag, og som betyder, at en lang række biler er blevet billigere at købe.
CO2-udledningen fra vejtransporten skønnes med betydelig usikkerhed at blive forøget med 1000 ton CO2. Det viser beregningerne i lovforslagets bemærkninger.
Efterhånden som ændringen slår igennem på den samlede bilpark, vil effekten blive cirka 1300 ton CO2 årligt.
- Hertil kommer, at omlægningen for varebiler tilskynder til øget energieffektivisering og må derigennem forventes at bidrage til en reduktion af CO2-udledningen, står der.
Forslaget skønnes ikke at have nævneværdige konsekvenser for udledningen af skadelige stoffer, der bidrager til lokal luftforurening.
Den samlede CO2-udledning fra vejtransporten er cirka 11,4 millioner ton om året.
Tirsdag skrev netmediet Altinget, at beslutningen om at sænke prisen for at køre over Storebælt ventes at få CO2-udledningen til at stige med 57.000 ton årligt.
/ritzau/